U droomt al jaren van een eigen horecalocatie en ziet na lang zoeken dé locatie die u wilt hebben. Opbellen, bezichtigen, contract ondertekenen en klaar, zo simpel is het toch? Helaas is de praktijk anders. Een horecabedrijf en/of onroerend goed kopen is voor veel ondernemers geen alledaagse bezigheid. Er komt veel kijken bij de aankoop van een horecabedrijf en/of onroerend goed.
In de praktijk betekent dit helaas ook dat er veel mis kan gaan. Het is daarom altijd aan te raden om te kiezen voor aankoopbegeleiding door een ervaren partij. Wij begeleiden u graag bij een aankoop. Hormax Horecamakelaars geeft u graag meer informatie over wat er in de praktijk vaker mis gaat bij het aankopen van een horecabedrijf en/of onroerend goed zónder aankoopbegeleiding.
Wat gaat er in de praktijk vaak mis?
In de praktijk kan het op meerdere vlakken mis gaan bij het aankopen van een horecabedrijf en/of onroerend goed. Soms zijn het relatief kleine zaken die wat scheef lopen en die weer snel hersteld kunnen worden. In andere gevallen zijn het belangrijkere zaken die verkeerd gaan, waardoor er vervelende gevolgen ontstaan. Onder de meest gemaakte fouten bij het aankopen van een horecabedrijf en/of onroerend goed zien we missers op het vlak van:
- Plannen en rapporten naar de bank
- Onvolledige contracten
- Verborgen gebreken over het hoofd zien
- Te laat met vergunningen
- Verkeerde overdracht van personeel
Het is heel belangrijk dat alle documenten helemaal in orde zijn. Ook bij het overzetten van personeel en het organiseren van nieuwe contracten voor het personeel zien we het in de praktijk vaak mis gaan.
Het bepalen van de goodwill en inventaris
Het is vaak heel lastig om zelf de goodwill en de inventaris te bepalen. Er komt aardig wat bij kijken en in veel gevallen is het ook niet helemaal duidelijk wat nu wel en niet tot de inventaris gerekend moet worden. Hierdoor kan de bepaling onjuist zijn, waardoor de onderhandelingen ook starten op basis van een onjuiste waardebepaling. Wanneer u kiest voor professionele aankoopbegeleiding, dan wordt de hoogte van goodwill en de inventaris door een ervaren partij vastgesteld. Hierdoor weet u zeker dat de onderhandelingen op de juiste basis starten.
Welke vergunningen heeft u precies nodig?
Weet u precies welke vergunningen u nodig heeft en hoe u deze vergunningen aan moet vragen? In de praktijk gebeurt het meer dan eens dat de vergunningen vergeten worden. Wanneer u een horecabedrijf en/of onroerend goed koopt, dan is het belangrijk om te weten welke vergunningen nodig zijn. Vanzelfsprekend is het ook belangrijk om deze tijdig aan te vragen. Het niet hebben van een vergunning die wel vereist is kan leiden tot vervelende gevolgen. Dit kunt u effectief voorkomen door te kiezen voor aankoopbegeleiding.
Aankoopbegeleiding van Hormax Horecamakelaars
U voorkomt veel problemen door gebruik te maken van aankoopbegeleiding. Hormax Horecamakelaars biedt professionele aankoopbegeleiding vanuit een veelzijdige kennis en ervaring. Wij begeleiden u graag wanneer u een horecabedrijf en/of onroerend goed wilt kopen. U kunt rekenen op een deskundig advies. Neemt u gerust eens contact met ons op voor een nadere kennismaking.