Personeel bij de overname van een horecabedrijf: 5 aandachtspunten!

01 May, 2021

Voor veel ondernemers die een horecabedrijf willen starten is het een interessante optie om een horecabedrijf van een andere ondernemer over te nemen. Dit brengt de nodige voordelen met zich mee. Zo is er al gewerkt aan de naamsbekendheid en zijn er al vaste gasten aanwezig. De kans op succes is vaak groter wanneer er sprake is van een overname van een horecabedrijf merken wij.

In bepaalde gevallen betekent dit dat ook het personeel wordt overgenomen. Waar moet u dan op letten? Hormax Horecamakelaars geeft u een aantal aandachtspunten bij het overnemen van het personeel.

1. Let goed op de bestaande regels

Voor een overname van een horecabedrijf met personeel zijn wettelijke regels opgesteld. Het is goed om deze regels te leren kennen en ook goed te beoordelen in hoeverre u hieraan tegemoet kunt komen. De regels zijn namelijk vooral opgesteld om het personeel te beschermen. Oproepkrachten moeten op regelmatige basis worden opgeroepen en personeel met een bepaald aantal uren op het contract moeten dit aantal uren ook blijven werken. Het aanpassen of opschorten van arbeidsovereenkomsten mag niet zomaar. U moet dit goed met een jurist bespreken. U bent namelijk formeel een nieuwe werkgever. 

2. Leer het personeel goed kennen

Een goede voorbereiding is het halve werk en dit gaat zeker ook op als er sprake is van een overname van personeel. Maak al vrij snel kennis met het personeel en bespreek uw plannen met ze. Ziet het personeel u voor het eerst tijdens de opening van uw horecabedrijf? Dan is het risico groot dat zaken scheef gaan lopen en verkeerd uitpakken. Neem ruim vooraf aan de opening al goed de tijd om het personeel te leren kennen. Zij kennen het bedrijf als geen ander.

3. Controleer de personeelsinzet

Het is belangrijk dat personeel de eigen uren kan blijven werken. Dit is dus zeker iets om rekening mee te houden. Anderzijds is het ook belangrijk om vooruit te kijken. Mogelijk heeft u meer personeel nodig dan er aanwezig is. Wat voor de ene horecaondernemer een prima bezetting is, kan voor u wel een te krappe bezetting zijn. Let daarom goed op de hoeveelheid medewerkers en de uren die zij werken, zodat u ook goed kunt bepalen of er bijvoorbeeld extra personeel nodig is.

4. Verzekeringen en BHV controleren

Wanneer u een horecabedrijf overneemt, dan betekent dit niet dat de verzekeringen en vergunningen ook vanzelf overgenomen worden. Zo moet er altijd een nieuwe drank- en horecavergunning worden aangevraagd, bijvoorbeeld. Controleer altijd goed welke verzekeringen en vergunningen er aanwezig zijn en of er altijd iemand aanwezig is met een BHV-opleiding.

5. Vergeet personeelszaken niet

Bent u al goed op de hoogte van de wet- en regelgeving op het vlak van personeelszaken? Het is belangrijk dat u hier voldoende kennis van in huis heeft. Bent u onvoldoende bekend met personeelszaken en alles wat daarbij komt kijken? Dan is het belangrijk om dit uit te besteden aan een jurist of boekhouder. Zo voorkomt u naheffingen van de Belastingdienst op bijvoorbeeld het uitgekeerde loon of sociale premies.

Wilt u een horecazaak kopen of verkopen?

Het is altijd goed om te kiezen voor professionele begeleiding bij een overname van een horecabedrijf. Dit is het geval wanneer u een horecabedrijf wilt overnemen, maar ook wanneer u een horecazaak laat overnemen waarbij personeel betrokken is. Bij de verkoop of aankoop van een horecapand is een goede begeleiding essentieel. Hormax Horecamakelaars staat hierin voor u klaar met deskundig advies. Neem gerust eens contact met ons op.