Vergeet als horecaondernemer niet deze 7 belastingen

01 November, 2023

Voordat u een horecabedrijf gaat starten wilt u natuurlijk volledige duidelijkheid hebben over de kosten waarmee u te maken krijgt. Het spreekt voor zich dat u kosten maakt om het horecapand te kopen of te huren, om personeel in te zetten en bijvoorbeeld de inrichting naar wens te maken. Dan heeft u ook nog kosten voor de aanschaf van producten, apparatuur en andere zaken. Zomaar wat uitgaven waar u rekening mee moet houden.

Wat vaak vergeten wordt, is dat u ook te maken krijgt met meerdere belastingen die u dient te voldoen. Wij geven u graag inzicht in een aantal van deze belastingen, naast de voor de hand liggende belastingen, zoals loonheffing, inkomstenbelasting en omzetbelasting. Onderstaande belastingen kunnen zowel van toepassing zijn op huurders als kopers van een horecabedrijf. Het starten of overnemen van een horecabedrijf brengt allerlei kosten met zich mee. Zorg daarom dat u naast een ervaren horecamakelaar ook een ervaren financieel adviseur heeft. 

1. De ozb – onroerendezaakbelasting

De ozb, ook wel de onroerendezaakbelasting, wordt door de gemeente bepaald aan de hand van de vastgestelde WOZ-waarde van het horecapand. Vervolgens staat een percentage van deze waarde gelijk aan het bedrag dat betaald dient te worden aan onroerendezaakbelasting. Dit betekent ook dat dit bedrag elk jaar anders is. Er zijn twee soorten belastingen samengevoegd in de onroerendezaakbelasting. Dit zijn de gebruikersbelasting en de eigenarenbelasting.

2. De reclamebelasting

Het spreekt voor zich dat het voor u belangrijk is dan men aan de buitenkant van het pand kan ziet wat er aan de binnenkant te vinden is. U wilt hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van lichtbakken, van vlaggen, billboards of bijvoorbeeld krijtborden. Deze reclame-uitingen, die te zien zijn vanaf de openbare weg, worden in veel gemeenten belast. De hoogte van deze belasting is per gemeente en per soort reclame verschillend. Sommige gemeenten willen het historische karakter van de binnenstad behouden en stellen strenge regels aan de reclame-uitingen die u mag ophangen.

3. De precariobelasting

Wanneer u voor uw horecapand gebruik maakt van grond die in het bezit van de gemeente is, dan moet u hiervoor precariobelasting betalen. Deze belasting betaalt u dus bijvoorbeeld wanneer u een terras realiseert op grond die van de gemeente is, maar ook wanneer u reclameborden plaatst op grond van de gemeente. Wilt u een luifel realiseren, dan betaalt u ook hier precariobelasting voor als de luifel boven grond van de gemeente hangt. De hoogte van deze belasting is per gemeente en per object verschillend.

4. De leges

In veel gevallen geldt dat u als horecaondernemer bepaalde vergunningen moet aanvragen bij de gemeente waarin uw horecabedrijf gevestigd is. U kunt hierbij denken aan een omgevingsvergunning of bijvoorbeeld een terrasvergunning. De gemeente of provincie maakt kosten om deze vergunningsaanvragen in behandeling te nemen. U dient voor deze kosten een vergoeding te betalen. Deze vergoedingen worden ook wel leges genoemd.

5. De rioolheffing

Uw horecapand is naar alle waarschijnlijkheid op het rioolnetwerk aangesloten en dit betekent dat u ook rioolheffing dient te betalen. Deze heffing wordt betaald aan de gemeente of het waterbedrijf, die er vervolgens met die heffingsinkomsten voor zorgt dat het rioolstelsel van goede kwaliteit blijft. U betaalt deze heffing dus voor een goed onderhoud van de riolering. De hoogte van de rioolheffing is in elke gemeente anders.

6. Het reinigingsrecht / afvalstoffenheffing

In verreweg de meeste gevallen wordt afval van uw horecabedrijf bij uw pand opgehaald door een commerciële afvalverwerker en/of deels door de gemeente. De gemeente brengt hiervoor kosten in rekening, die we ook wel het reinigingsrecht noemen. U betaalt zogenaamde afvalstoffenheffing en dit bedrag is per gemeente verschillend. In bepaalde gemeenten wordt het bedrag berekend op basis van gewicht, terwijl andere gemeenten dit per container of per adres berekenen.

7. De muzieklicenties

Veel horecabedrijven willen muziek draaien in de gelegenheid, van harde muziek voor een feest tot achtergrondmuziek tijdens het diner. Muziek mag niet zomaar worden gedraaid zonder toestemming van de maker van de betreffende muziek. U heeft een licentie nodig om muziek te mogen draaien in uw horecabedrijf. U kunt deze muzieklicentie afnemen van diverse organisaties, zoals Sena en Buma/Stemra. Deze organisaties zorgen er vervolgens voor dat de gelden terechtkomen bij de artiesten.

Horecadroom realiseren?

Bij de opstart van ieder bedrijf heeft u te maken met belastingen. Het is een noodzakelijkgegeven waar ook horecaondernemers mee te maken hebben. Als u echter een goed ondernemingsplan heeft, dan heeft u genoeg omzet om deze kosten te betalen. Laat deze belastingen uw horecadroom niet in de weg staan.

Heeft u plannen om een horecabedrijf te starten, te kopen of te gaan verkopen? Dan komt er veel op u af. Het is dan prettig als een ervaren partij voor u klaarstaat om u te begeleiden en u van een deskundig advies te voorzien. Hormax Horecamakelaars is uw ervaren partner wanneer u succesvol een horecabedrijf wilt kopen of verkopen. Wilt u meer weten over wat wij precies voor u kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.