6 Tips om succesvol te starten met uw nieuwe horecabedrijf!

05 May, 2021

Een nieuw horecabedrijf starten is altijd spannend. Of het nu economisch goed gaat of we midden in een crisis zitten, het is altijd weer een uitdaging om het concept aan te laten staan. U gaat er vol goede moed in, maar dat levert u niet altijd een garantie op succes op.

Er zijn zeker wel een aantal zaken die uw kans op succes vergroten. Hormax Horecamakelaars geeft u 6 tips om succesvol te starten met een nieuw horecabedrijf, ook wanneer u het horecabedrijf overneemt van een andere ondernemer.

1. Zorg voor een leuke openingsactie

Een goed begin is het halve werk. Dit geldt zeker ook wanneer u een horecazaak wilt openen. Door te zorgen voor een leuke en opvallende openingsactie vergroot u direct de kans dat bezoekers nog eens terugkomen. Maak een evenement van de opening, waarbij u een gratis consumptie weggeeft of een korting aanbiedt op het volgende bezoek.

2. Communiceer de opening breeduit

Het is goed om de opening van uw horecabedrijf breeduit te communiceren. Plaats advertenties in printmedia en online, verstuur een persbericht naar de lokale kranten en zorg voor opvallende posts op social media. U kunt zelfs in de directe omgeving van uw nieuwe zaak folders verspreiden. Neemt u een zaak over van een andere ondernemer? Dan is het goed om de verandering ook naar oude klanten van het eerdere horecabedrijf te communiceren.

3. Stel een aantrekkelijke kaart op

Het is belangrijk om vooraf alles goed te organiseren. Stel ruim voorafgaande aan de opening al de kaart op en zorg ervoor dat tijdens de opening ook echt alles in huis is om de gerechten en / of drankjes aan te kunnen bieden.

Neem je een menukaart over van een eerdere horecaondernemer? Dan is het altijd aan te raden om de kaart aan te passen of aan te vullen met nieuwe gerechten en / of drankjes.

4. Plaats de juiste informatie online

U kunt niet zonder online aanwezigheid in deze tijd. Ga aan de slag met een goede website en laat relevante websites, zoals online horecagidsen, weten dat u er bent. Vergeet ook niet om op social media een zakelijk account aan te maken en om met Google Mijn Bedrijf aan de slag te gaan. In het geval van een overname is het belangrijk om deze zaken aan te passen.

5. Spreek regionale ondernemers aan

Regionale ondernemers kunnen heel hele belangrijke klanten voor u worden. Mogelijk zoeken zij nog naar een fijne locatie voor zakelijke bijeenkomsten. Spreek daarom de regionale ondernemers aan, door direct contact met het op te nemen, vrienden te worden op LinkedIn of door middel van een folder te laten weten dat u nieuw bent in de regio. Nodig de lokale ondernemers eens uit voor een eerste kennismaking in uw nieuwe horecabedrijf.

6. Bied een digitale nieuwsbrief aan

Het is goed om gegevens van klanten te verzamelen, bijvoorbeeld wanneer zij bij de opening aanwezig zijn. Zorg er vervolgens voor dat zij zich kunnen aanmelden voor het ontvangen van een digitale nieuwbrief. Verstuur regelmatig een leuke nieuwsbrief per mail met daarin acties en ontwikkelingen binnen uw bedrijf. Let erop dat u dit wel alleen doet aan de personen die zich hiervoor ingeschreven hebben.

Hormax Horecamakelaars helpt bij een goede start

Wij hebben een ruime ervaring in de verkoop en aankoop van horecabedrijven. Hierdoor zetten wij altijd kennis en expertise in, waardoor wij u van de beste adviezen kunnen voorzien. Wilt u uw horecabedrijf verkopen? Dan staan wij u bij. Wilt u juist een horecabedrijf kopen / overnemen? Wij dragen graag bij aan een succesvolle start. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie of advies.