7 Aandachtspunten bij een horeca huurovereenkomst

02 December, 2021

Een huurovereenkomst in de horeca hoort natuurlijk helemaal in orde te zijn. U gaat immers een zakelijke verplichting aan voor vaak meerdere jaren. Toch blijkt dit in de praktijk niet altijd het geval te zijn. We zien vaak dat er voorbeeld overeenkomsten van internet worden gehaald. Deze worden een beetje aangepast en dan komt het vast wel goed is dan de gedachte…

Als een huurovereenkomst niet helemaal correct is, dan kan dit op een later moment voor vervelende (juridische) problemen zorgen. Het is daarom belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan wat er precies in de huurovereenkomst staat. Gebruik dus geen standaardovereenkomsten van internet, maar laat u begeleiden door een ervaren horecamakelaar. Het team van Hormax Horecamakelaars geeft u in dit artikel graag 7 aandachtspunten als u een huurovereenkomst in de horeca gaat ondertekenen!

1. Staat duidelijk omschreven wat u huurt?

Wordt er in de huurovereenkomst duidelijk omschreven wat u huurt? In bepaalde gevallen kan dit bijvoorbeeld alleen de bedrijfsruimte zijn, maar in andere gevallen kan het tevens met een bedrijfsgebonden bovenwoning zijn. Het is belangrijk om duidelijk op papier te hebben staan wat u wel huurt en wat niet, zodat hier op een later moment geen conflicten over kunnen ontstaan.  

2. Wie betaalt de servicekosten / winkeliersvereniging?

Als horecaondernemer krijgt u te maken met diverse kosten. Een deel van deze kosten zal voor uw rekening komen, terwijl een ander deel wellicht wordt betaald door de verhuurder van het horecapand. Let er goed op dat duidelijk is omschreven wie verantwoordelijk is voor het betalen van bepaalde kosten, zoals servicekosten en mogelijke kosten voor een winkeliersvereniging. Het moet duidelijk zijn door wie deze kosten worden voldaan.

3. Duur van de overeenkomst en de opzegtermijn?

Het is belangrijk dat het goed duidelijk is wat de duur van de huurovereenkomst is. Voor welke termijn huurt u het pand en staat er ook duidelijk een einddatum aangegeven? Let er hierbij ook op dat er omschreven staat wat er na die datum gebeurt. Kunt u bijvoorbeeld verlengen en, zo ja, met welke termijn? Wat gebeurt er als u zelf een einde wilt maken aan de huurovereenkomst, bijvoorbeeld omdat u door wilt op een andere locatie of omdat u ermee wilt stoppen? Hierdoor vervallen bijvoorbeeld de rechten op een indeplaatsstelling. Heeft u dan te maken met een opzegtermijn en, zo ja, hoe lang is deze termijn?

4. Wat gebeurt er met de voorzieningen?

Er zijn in het pand voorzieningen aanwezig. Een deel van de voorzieningen zijn wellicht bij aanvang van de huurovereenkomst al aanwezig, een ander deel mogelijk niet. Let er goed op dat duidelijk omschreven staat wat er met de voorzieningen gebeurt aan het einde van het contract. Dit voorkomt vervelende conflicten in de toekomst.

5. Onderhoud aan de technische installaties

In de regel zijn er al meerdere installaties aanwezig in het pand, zoals de technische en elektrische installaties. Vanzelfsprekend moeten deze worden onderhouden. Wie voert dit onderhoud uit? Is hier al een partij voor aanwezig of moet deze nog worden aangesteld? Let er ook op dat duidelijk staat aangegeven wie de kosten van dit onderhoud voldoet, en wie er verantwoordelijk is voor het betalen van eventuele reparaties of vervangingen.

6. Mag apparatuur nagelvast aangebracht worden?

In veel gevallen zal het zo zijn dat u apparatuur wilt aanschaffen die nog niet in het pand aanwezig is. U heeft immers de juiste apparatuur nodig om uw gasten de juiste beleving te kunnen garanderen. Het is wel belangrijk om goed te weten wat wel en niet is toegestaan. Let er in de huurovereenkomst op dat er staat aangegeven welke regels u hierin moet volgen. Is het bijvoorbeeld toegestaan om apparatuur nagelvast te laten aanbrengen?

7. Staan er afspraken in rondom een pandemie?

Eerder hadden we hier waarschijnlijk nooit aan gedacht, maar helaas hebben we nu ondervonden hoe groot de impact op de horeca kan zijn als er een pandemie uitbreekt. Het is daarom goed om te kijken wat er in de huurovereenkomst is opgenomen als het een pandemie betreft. Wat gebeurt er als u moet sluiten wegens een pandemie? Worden de huurkosten dan wellicht tijdelijk gestaakt? Kunt u, indien nodig, onder soepelere voorwaarden opzeggen? Let hier goed op, want we hebben gezien dat het van het ene op het andere moment mis kan gaan.

Hormax Horecamakelaars adviseert u graag

Het team van Hormax Horecamakelaars is uw ervaren partij op het gebied van begeleiding bij aankoop, verkoop, verhuur en taxatie van inventaris, goodwill en registergoed. Wij staan altijd voor u klaar met een professioneel, deskundig en persoonlijk advies. Daar kunt u verder mee. Neem vrijblijvend contact met ons op.