Vaak wordt gezegd dat het menu de eerste indruk van een restaurant is. Echter, één belangrijk element wordt hierbij over het hoofd gezien: de wijnkaart. Voor veel horecaondernemers is een goede wijnkaart een uitdaging, maar dat hoeft het niet te zijn! Met de juiste selectie aan wijnen kunt u uw omzet makkelijk verhogen. Wij delen graag een aantal tips om u te helpen bij het opstellen van een optimale wijnkaart.
Met de juiste strategie kunt u met het perfecte glas wijn elk gerecht naar een hoger niveau tillen. Niet alleen het gerecht zal beter worden, ook uw omzet. Beschouw de ideale wijnkaart als een avontuur voor de gast. Dit avontuur begint met het creëren van een belevenis door u als horecaondernemer. In dit blog delen wij enkele handige tips om meer omzet te maken met een wijnkaart!
1. Assisteer uw gast bij de keuze
U kunt ervan uitgaan dat de meeste gasten die uw horecabedrijf bezoeken, geen wijnkenners zijn. Help de gast daarom bij het maken van een keuze, door informatie over de wijn op de wijnkaart te delen. Voeg informatie toe over de druiven, een korte smaakbeschrijving en suggesties voor wijn-spijscombinaties. Dit geeft de klant richtlijnen welke wijn bij het gekozen gerecht past.
2. Bied verschillende soorten wijn
Kies voor zowel bekende als opkomende druivensoorten, uit verschillende landen en regio’s, en in diverse wijnstijlen (met/zonder houtrijping). Bied zowel bekende als minder bekende wijnmerken aan. Mousserende wijnen zijn altijd een hit, net als alcoholvrije wijnen en dessertwijnen.
Serveer ook wijnen die niet op de kaart staan, passend bij het seizoen en actuele trends, en aansluitend bij gerechten die u buiten het menu om serveert. Maak de wijnervaring compleet met minstens één port en één dessertwijn op de wijnkaart. Vergeet niet om regelmatig uw wijnselectie te evalueren en bij te werken om nieuwe trends en seizoensgebonden wijnen op te nemen.
3. Stem af met de gerechten
Laat de wijnen op uw kaart aansluiten bij het menu dat u serveert. Analyseer het smaakprofiel van elk gerecht en kies wijnen die dit aanvullen of versterken. Let op: baseer deze keuze niet alleen op het hoofdingrediënt. Vaak zijn het de bijgerechten, zoals de saus en de groenten, die een wijnkeuze kunnen maken of breken. Bied zowel klassieke wijn-spijscombinaties aan, maar ook avontuurlijke opties voor gasten die graag een nieuwe smaakervaring willen ontdekken.
4. Train uw personeel
Hoe meer uw personeel weet over de wijnen, hoe beter ze deze kunnen verkopen. Nodig de leverancier uit voor een wijntraining, desnoods meerdere keren per jaar, of telkens wanneer de wijnkaart verandert. Als uw personeel de eigenschappen van de wijn begrijpt, kunnen ze aan tafel het juiste advies geven.
Omzet verhogen met wijn
Het strategisch benaderen van uw wijnaanbod kan aanzienlijk bijdragen aan het verhogen van de omzet in uw horecaonderneming. Een goed samengestelde en diverse wijnkaart kan nieuwe klanten aantrekken en de gemiddelde uitgaven per klant verhogen. Geeft klanten de optie om te kiezen voor een glas of een hele fles.
Investeer tijd en aandacht in het cureren van een wijnkaart die zowel bekende opties als unieke, avontuurlijke keuzes biedt. Dit kan variëren van toegankelijke huiswijnen tot exclusieve flessen voor de meer ervaren wijnliefhebber. Daarnaast kan de omzet verder worden gestimuleerd door actief wijn-spijscombinaties aan te bieden, en door uw personeel te trainen in het aanbevelen van wijnen die de gerechten van uw menu aanvullen.
Een proactieve en goed geïnformeerde wijnaanpak kan zo niet alleen bijdragen aan een betere gastervaring, maar ook aan een gezondere financiële toekomst voor uw horecaonderneming. Heeft u plannen voor een eigen horecabedrijf en zoekt een geschikte locatie? Bekijk dan ons actuele aanbod en laat u inspireren door de mogelijkheden. U kunt zich ook altijd aanmelden in ons zoekersbestand. Zodra en dan een geschikt object is, dan mailen wij u als eerste.