De wereld is steeds verder aan het digitaliseren. We zien het overal om ons heen gebeuren. In bepaalde gevallen is het zeker nuttig en zelfs veel prettiger voor de klant om te digitaliseren, maar de grote vraag is wel of het in elke branche even wenselijk is. Veel horecabedrijven zijn aan het digitaliseren geslagen. Ze proberen hiermee vooral tijd te winnen of kosten te besparen. De gast gaat zitten, scant de menukaart en plaatst zijn bestelling. Daarna klikt die op betalen en het drankje hoeft enkel nog uitgeserveerd te worden.
Dit klinkt handig en scheelt een hoop tijd voor uw medewerkers. Aan de andere kant staan de gasten, die lang niet allemaal even gelukkig zijn met deze veranderingen. Of een groep gasten die helemaal niet via een app of online alles wil regelen. In bepaalde gevallen gaat digitalisering in de horeca ten koste van de beleving van een uitje, wat voor de gasten juist zo belangrijk is. Vandaar dit artikel over gaat digitalisering ten koste aan het horeca gevoel voor de gast?
Diverse vormen van digitalisering
Digitalisering komen we in vrijwel alle branches tegen. Natuurlijk is de manier van digitaliseren niet gelijk binnen elke branche. Alles wordt aangepast op wat mogelijk is, op wat effectief is en op wat het meeste voordeel biedt voor zowel bedrijf als klant. Meerdere branches hebben nu bijvoorbeeld robots aan de klantenservice chat zitten in plaats van echte mensen en de telefoon wordt eveneens beantwoord door een opname.
Hierdoor zijn er minder klantenservice medewerkers nodig, maar voor de klant kan het wel betekenen dat de wachttijden om een echte medewerker te spreken snel oplopen. Of denk aan het feit dat we steeds meer zelf moeten doen in de supermarkt, zoals zelf alle boodschappen scannen, terwijl we meer betalen voor onze boodschappen. Ook dat lijkt wat krom, maar we moeten het ermee doen. Maar hoe gaat dat in het gemiddelde horecabedrijf tegenwoordig?
Hoe digitaliseren horecabedrijven?
Natuurlijk zien we ook horecabedrijven die digitaliseren. De coronapandemie heeft veel geld gekost en door te automatiseren en te digitaliseren probeert de horecaondernemer wat extra te verdienen om de verschillen goed te maken. Het klinkt logisch, maar dat is het niet altijd. We zien namelijk ook een verkeerde aanpak van digitaliseren en automatiseren in de horeca. Zo zijn er horecabedrijven die gasten vooraf laten betalen, nadat zij in een computersysteem hun hele driegangendiner hebben ingevoerd.
We zien dat gasten moeten bestellen met QR-codes en er zijn zelfs gelegenheden waar de maaltijden via een lopende band systeem naar de tafel worden gebracht. Er komt bijna geen personeel meer aan te pas. Komt dit de horeca wel ten goede?
Gasten missen de echte beleving
Uiteraard zorgen bovenstaande aanpassingen in een horecabedrijf voor kostenbesparingen, al is het alleen maar op personeelskosten. Toch, de vraag is wel of dit ook op de lange termijn ‘werkt’. Tijdens de lockdowns namen mensen genoegen met deze onpersoonlijke aanpak, maar hoe lang blijven zij hier nog genoegen mee nemen? Veel mensen geven aan dat het vooral de sfeer is, het gevoel van ‘verzorgd worden’ en het idee van echt even ‘uit’ zijn dat ervoor zorgt dat uit eten gaan zo aangenaam is.
Een onpersoonlijke service kan er dan ook voor zorgen dat steeds meer mensen afscheid nemen van een gedigitaliseerd en geautomatiseerd horecabedrijf. Zij gaan liever naar de concurrent voor de échte ervaring.
Digitaliseer bewust
De belangrijkste boodschap is vooral voorzichtig te zijn met de mate waarin u een horecabedrijf digitaliseert en automatiseert. U wilt tevreden gasten die graag nog eens terugkeren, en dan mag de beleving niet verloren gaan door een te hoge mate van digitalisering. Dit geldt ook, en misschien wel vóóral, voor ondernemers die een horecabedrijf willen kopen of overnemen.
Hormax Horecamakelaars staat met een deskundig advies voor u klaar wanneer u een horecabedrijf wilt kopen. Wilt u uw horecabedrijf juist verkopen? Ook dan kunt u uitstekend bij ons terecht. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies.