Uw horeca personeel speelt een bepalende rol in het succes van uw horecabedrijf. Wanneer gasten te maken krijgen met sociaal, gezellig en kundig personeel, dan zullen zij eerder terug willen keren naar uw gelegenheid dan wanneer zij bediend worden door medewerkers die hun baan niet leuk lijken te vinden.
Het is belangrijk om uw horeca personeel te blijven motiveren, zodat zij plezier hebben in hun werk en dit ook uitstralen naar uw gasten toe. Maar hoe motiveert u uw personeel? Wij geven u graag 8 handige tips.
1. Geef meer vertrouwen en verantwoordelijkheden
Het is heel belangrijk om te laten zien dat u uw horeca personeel vertrouwt. Beperk hen niet in de uitvoering van hun taken, maar biedt hen het vertrouwen dat zij zelf weten wat zij moeten doen om elke klus te klaren. Door horeca personeel meer vrijheid en verantwoordelijkheden te geven zorgt u eenvoudig voor meer werkplezier.
2. Maak duidelijk waarom uw medewerkers belangrijk zijn
De manier waarop u omgaat met uw horeca personeel is een belangrijke factor in het werkplezier dat zij ervaren. Geeft u hen het idee dat zij alleen aanwezig zijn om geld voor u te verdienen? Dan krijgt u hier een weinig gemotiveerde instelling voor terug. Het is aan u om het horeca personeel duidelijk te maken dat u hen waardeert en dat zij een belangrijke rol spelen in de organisatie. Zonder hen zouden de gasten het niet naar hun zin hebben en zou u met de handen in het haar zitten. Zorg ervoor dat u dit regelmatig communiceert naar uw personeel toe.
3. Bied voldoende groeimogelijkheden
Bent u bekend met de ambities van uw personeelsleden? Wat willen zij bereiken en op welke prestaties zouden zij bijzonder trots zijn? Leer uw personeel goed kennen en ontdek wat zij belangrijk vinden binnen hun baan. Door te weten wat zij willen bereiken kunt u hierop inspelen door hen de juiste doorgroeimogelijkheden aan te bieden. Horeca personeel dat zich kan blijven ontwikkelen is meer tevreden over de werkgever dan personeel dat in de mogelijkheden beperkt wordt. Onderzoek eens of er een online academy platform is waar u voordelig trainingen kunt kopen.
4. Maak verwachtingen duidelijk
Het gebeurt in de praktijk vaker dat horeca personeel eigenlijk niet volledig weet hoe de verwachtingen liggen. Bedenk u dat uw medewerkers geen maximale prestaties kunnen leveren als zij niet weten welke prestaties u van hen verwacht. Zorg ervoor dat u de verwachtingen goed duidelijk maakt aan iedere medewerker, zodat elke medewerker goed weet wat hem of haar te doen staat om de juiste prestaties te leveren. Wanneer werknemers weten dat zij aan de verwachtingen voldoen, zorgt dit voor een hogere werktevredenheid.
5. Bied financiële prikkels
Natuurlijk, u betaalt uw personeel salaris. Toch, dit is standaard en voor de meeste horeca medewerkers is het standaard salaris niet dé motivatie waarvoor zij graag een stapje harder willen zetten. Uiteindelijk krijgen zij dit salaris toch gestort, ook als zij dat stapje extra achterwege laten. Eén van de beste manieren om horeca personeel te motiveren is het bieden van een financiële prikkel, bovenop het salaris. U kunt dit op meerdere manieren aanpakken. U kunt bijvoorbeeld een cadeaubon aanbieden aan medewerkers die zich in een periode niet ziekmelden of u kunt een cadeau of geldbedrag aanbieden aan de medewerker van de maand.
6. Strooi met complimenten
Iets wat er bij velen ingebakken zit is het benoemen van fouten en het over het hoofd zien van successen. Veel ‘bazen’ weten als geen ander hoe zij iemand op de vingers moeten tikken, maar hebben nooit gehoord van het uitdelen van een schouderklopje. Juist dit schouderklopje zorgt voor extra motivatie. Strooi met complimenten als de horeca medewerkers dit verdienen. Zij zullen het waarderen en zullen hun best doen om meer complimenten in ontvangst te mogen nemen.
7. Leer uw horeca personeel kennen
Het is goed om tijd te investeren in het leren kennen van uw horeca personeel. Iedereen is anders. Elke medewerker heeft een specifieke benadering nodig. Wanneer u uw manier van omgang aanpast aan elke medewerker, dan zullen zij zich meer gewaardeerd voelen. Dit zorgt ervoor dat zij een betere band met u op weten te bouwen, waardoor zij ook sterker gemotiveerd op de werkvloer staan.
8. Sta tussen uw horeca personeel
Er zijn bazen en er zijn leidinggevenden. Hiermee bedoelen we dat we de klassieke ‘baas’ kennen, die met een brede kippenborst en de neus omhoog rondloopt, handen in de zakken en glurend over de schouders van het personeel. Daarnaast kennen we ook de moderne leidinggevende, iemand die echt tussen het personeel staat en écht aanwezig is. Deze persoon stelt zich sociaal en benaderbaar op, waardoor er een vertrouwde sfeer wordt gecreëerd. Wilt u uw horeca personeel motiveren? Zorg dan dat u die leidinggevende bent die tussen hen in staat in plaats van de ‘baas’ die boven hen staat.
Een horecabedrijf (ver)kopen en personeel
U kunt een horecabedrijf kopen waarbij u het personeel overneemt. Dit is in diverse situaties een optie. Wilt u een horecaonderneming verkopen, dan is het in diverse gevallen ook mogelijk om uw personeel over te laten nemen door de nieuwe eigenaar. In alle gevallen geldt dat de overname van personeel vaak alleen succesvol is wanneer het personeel gemotiveerd is én blijft in de nieuwe situatie. De eigenaar heeft hier veel invloed op.
Laat personeel gemotiveerd achter voor de nieuwe eigenaar en zorg er als nieuwe eigenaar voor dat u het personeel direct opnieuw weet te motiveren. Dit leidt tot het grootste succes, voor iedereen. Wilt u een horecabedrijf kopen of verkopen? Hormax Horecamakelaars staat u graag bij met deskundig advies. Neem contact met ons op.