Veel horecaondernemingen hebben regelmatig te maken met nep reviews. Een concurrent wil u online zwart maken en post met nep accounts allerlei negatieve berichten over u zaak. Vaak kunt u hier weinig tegen doen, behalve een reactie plaatsen dat u het graag oplost. De review blijft echter wel staan en uw gasten laten zich hierdoor beïnvloeden. Gelukkig is er goed nieuws, want in de loop van dit jaar kunt u optreden tegen neppe online reviews.
Steeds meer gasten kijken voor het boeken op The Fork, Google en andere platformen naar recensies van andere gasten. Consumenten vertrouwen steeds meer op online reviews. Willen zij weten of een horecabedrijf de moeite is om naartoe te gaan, dan zoeken zij eerst naar reviews op internet. Nep reviews kunnen positief of negatief zijn. Negatieve reviews, die niet op waarheid zijn gebaseerd, kunnen schadelijk zijn voor een horecabedrijf. Het is daarom goed om te weten dat er een nieuwe wet komt die ervoor moet gaan zorgen dat nep reviews tot de verleden tijd behoren.
Nep reviews zijn niet fijn
Het is voor horecabedrijven in deze tijd een must om online reviews te verzamelen. Het is dé manier om een goed beeld van het horecabedrijf te laten zien, vooral omdat consumenten het meest vertrouwen op de mening van andere klanten. Dan moet dit wel kunnen.
Nep reviews kunnen positief zijn, bijvoorbeeld omdat de horecaondernemer positieve reviews heeft gekocht of door bekenden heeft laten plaatsen. Wanneer deze positieve reviews niet dichtbij de waarheid liggen, dan worden de gasten teleurgesteld. Nep reviews die negatief zijn, zijn vaak bedoeld om een ondernemer doelbewust zwart te maken. Deze reviews wegen voor consumenten vaak zwaarder dan de positieve reviews.
Vooral de consument moet beschermd worden
Horecabedrijven kunnen zelf behoorlijk last hebben van reviews die niet op waarheid zijn gebaseerd. Dit geldt natuurlijk vooral voor de negatieve reviews die onterecht op internet worden gepubliceerd. Toch is de nieuwe wet vooral bedoeld om consumenten te beschermen. Consumenten maken steeds vaker keuzes die gebaseerd zijn op online reviews. Om consumenten te beschermen tegen het maken van verkeerde keuzes is het dus belangrijk dat zij moeten kunnen vertrouwen op de echtheid van de online reviews die zij lezen.
De ACM gaat de nieuwe wet handhaven
Het grootste probleem ligt in de praktijk bij bedrijven die nep reviews te koop aanbieden. In dit geval plaatst het betreffende bedrijf een grotere hoeveelheid reviews die niet op waarheid zijn gebaseerd. Voor deze bedrijven geldt vaak dat zij alle soorten reviews plaatsen, zolang zij hier maar het gevraagde bedrag voor betaald krijgen.
Een horecaondernemer kan dus positieve reviews van deze bedrijven kopen, maar iemand anders kan ook negatieve reviews kopen die het aantal sterren van een horecabedrijf omlaag brengen. De Autoriteit Consument en Markt, ook wel de ACM, gaat handhaven. Zij sporen bedrijven op die nep reviews te koop aanbieden en zoeken naar bewijzen. Stopt het bedrijf niet met de verkoop van nep reviews, dan kan er een boete opgelegd worden.
Het wetsvoorstel ligt inmiddels op tafel
Naar verwachting wordt de nieuwe wet rond mei 2022 actief. Op dit moment ligt het wetsvoorstel al op tafel. In dit voorstel staat onder meer dat het goed duidelijk moet zijn voor de consument wanneer er voor een zoekresultaat betaald is. Om de consument verder te beschermen, is ook bepaald dat de consument geïnformeerd moet worden over op welke wijze het getoonde aanbod tot stand is gekomen.
Er moet meer duidelijkheid komen over algoritmes die in gebruik zijn, zodat de consument precies weet welke waarde er aan resultaten gehangen kan worden. Daarnaast komt er binnen de nieuwe wet een verbod op het plaatsen of laten plaatsen van nep reviews, ofwel valse beoordelingen.
Wilt u een horecabedrijf kopen of verkopen?
Bij de verkoop of aankoop van een horecabedrijf kunnen online reviews ook een rol spelen. Begint u helemaal van voren af aan? Dan begint u met een schone lei. Neemt u een horecabedrijf over, inclusief handelsnaam? Dan blijven online reviews bestaan en deze kunnen belangrijk zijn. Dit is dan ook zeker een aandachtspunt.
Wilt u zeker zijn dat u de beste begeleiding ontvangt bij het kopen of verkopen van een horecabedrijf? Hormax Horecamakelaars staat u graag bij met deskundig advies. Neem vrijblijvend contact met ons op.