Stappenplan voor het starten van uw eigen horecabedrijf

16 november, 2021

U wilt een eigen restaurant, café of hotel starten. Dan komt er veel op u af. U krijgt te maken met veel keuzes om te maken, hobbels om te nemen en obstakels om uit de weg te gaan. Het is fijn als u vooraf inzicht heeft in waar u allemaal mee te maken krijgt. Hormax Horecamakelaars geeft u graag een duidelijk beeld van de stappen die u moet nemen voor het starten van uw eigen horecabedrijf.

Wilt u een eigen horecabedrijf beginnen? Bekijk dan onze huidige aanbod van horecabedrijven. Wellicht zit hier een geschikte locatie tussen waar u direct kunt starten! Neem contact met ons op als u interesse heeft!

1. Locaties bestuderen

Geen locatie is hetzelfde. Weet u al precies in welke plaats u wilt starten met uw horecabedrijf? Dan bent u er nog niet. De exacte locatie kan een bepalende rol spelen in het succes van uw toekomstige horecabedrijf. Uiteindelijk bent u afhankelijk van de gasten die u ontvangt. Mensen zullen liever een restaurant bezoeken waarbij zij makkelijk, en het liefst ook gratis, kunnen parkeren dan dat zij een restaurant bezoeken waar zij op de parkeermeter moeten letten tijdens het eten. Dit is slechts een voorbeeld. Onderzoek locaties en alles wat daarbij hoort om de juiste locatie te vinden.

2. Ervaren adviseur en accountant inschakelen

Als er iets zeker is, dan is het wel dat u de hulp, ondersteuning en begeleiding van ervaren professionals nodig heeft. U komt voor veel vraagstukken te staan, waarbij een professioneel advies zeer welkom is. Ga op zoek naar een ervaren adviseur en een goede accountant om u bij te staan. Als ervaren horecamakelaar begeleiden wij u graag bij het hele traject.

3. Onderzoek na het vinden van een horecapand

U heeft een goed horecapand gevonden op een fijne locatie. Het eerste wat dan gedaan moet worden is een onderzoek naar de staat van het horecapand en alles wat daarbij hoort wat u overneemt. Denk hierbij aan apparatuur en meubilair. Daarnaast kunt u ook direct laten controleren wat de eventuele mogelijkheden zijn wanneer u in de toekomst uit zou willen breiden.

Tip: Laat altijd vooraf een bouwkundige keuring uitvoeren!

4. Investeringen in kaart brengen

Het kan natuurlijk zo zijn dat u van plan bent om een bestaand restaurant van een andere horecaondernemer over te nemen. In dit geval is het belangrijk om goed te controleren welke investeringen er nog nodig zijn, waar u mogelijk niet direct aan denkt. Moet er bijvoorbeeld nog geïnvesteerd worden in afspraken met de gemeente of in het maken van afspraken met de directe omgeving? Probeer ook te ontdekken wat het imago van het bestaande restaurant is.

5. Wat heeft u precies nodig?

Neemt u geen bestaand restaurant over, maar begint u echt ‘van schets af aan’? Dan moet er meer worden uitgezocht. Op welke doelgroep wilt u zich bijvoorbeeld gaan richten? Wat voor maaltijden wilt u gaan aanbieden? Wat heeft u precies nodig om goed voorbereid te zijn en alles aan te kunnen bieden wat u wilt gaan aanbieden? U moet nadenken over de apparatuur die nodig is, maar ook over de inrichting die de doelgroep aan zal spreken.

6. Ontdek de subsidiemogelijkheden

Voor horecaondernemers zijn meerdere subsidiemogelijkheden waar u zeker gebruik van wilt maken. Denk aan het verkrijgen van subsidie door te gaan werken met mensen die herintreden of die een Wajong uitkering ontvangen, maar ook aan het maken van verbeteringen aan het horecapand met het oog op verduurzaming. Controleer welke subsidies er zijn en waar u goed gebruik van kunt maken. Iedere besparing is mooi meegenomen.

7. Het papierwerk in orde maken

Voor veel horecaondernemers is dit hét deel waar zij het meest tegenop kijken. Helaas is het wel iets dat ook echt moet gebeuren. We hebben het dan over het papierwerk. Als horecaondernemer heeft u diverse vergunningen nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een terrasvergunning en een drankvergunning. Wilt u het pand uitbreiden of aanpassen? Dan heeft u mogelijk ook een bouwvergunning nodig. Ga er maar even goed voor zitten en regel al het papierwerk.

8. Een goede selectie personeel

Natuurlijk, uw nichtje wil wel achter de bar staan en uw buurmeisje wil misschien wel in de bediening. Maar zijn dit echt de juiste personeelsleden voor uw restaurant? Besteed voldoende tijd en aandacht aan het vinden van goed personeel, dat in het beste geval al in het bezit is van goede certificaten, zoals HACCP. Het is prettig als er vooraf al een goed team wordt samengesteld, zodat dit team al aan elkaar kan wennen voordat zij daadwerkelijk met elkaar gaan werken. Vergeet dus ook niet te zorgen voor goede teambuilding.

9. Sluit de juiste verzekeringen af

Een horecaondernemer kan niet zonder de juiste verzekeringen. Er kan altijd iets gebeuren wat uiteindelijk veel geld kan gaan kosten. Het is dan fijn wanneer u terug kunt vallen op een goede verzekering voor het geheel of gedeeltelijk dekken van de kosten. U heeft in elk geval een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, een verzuimverzekering, een bedrijfsschadeverzekering, een rechtsbijstandsverzekering en een inventaris/goederenverzekering nodig.

10. Zorg voor een goede website

Tot slot, zorg er ook voor dat uw nieuwe restaurant online goed vertegenwoordigd is. Een goede, professionele website en marketingstrategie is onmisbaar in deze tijd. Deze heeft u ook nodig om makkelijk recensies te ontvangen van gasten. Schakel een ervaren partij in voor het bouwen van de website en het vullen van de website met SEO-gerichte content. Zo zorgt u direct voor een goede vindbaarheid van uw restaurant in de zoekmachines.

Hormax Horecamakelaars staat voor u klaar

Wilt u een horecapand kopen en bent u op zoek naar dé partij die u met raad en daad bij kan staan? Dan bent u bij Hormax Horecaondernemers aan het juiste adres. Wij helpen u graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies.