Er vinden continu belangrijke ontwikkelingen plaats op het gebied van gastronomie en foodservice. We zien als horecamakelaar steeds nieuwe trends voorbijkomen waar horecabedrijven effectief op in spelen. Nieuwe concepten worden in de markt gezet om de omzet te verhogen. De consument wil steeds vaker verrast worden tijdens een bezoek aan een horecabedrijf. Blijven verrassen en inspelen op de trends is dus een must als horecaondernemer. Sommige trends zijn echter kortstondig en verdwijnen bijna even snel als zij zijn ontstaan.
Toch zijn er zeker ook belangrijke trends in gastronomie en foodservice die blijven en eigenlijk alleen maar groter worden. Dit zijn de trends waar u als horecaondernemer zeker op wilt focussen. Hormax Horecamakelaars benoemt 8 van deze belangrijke trends die wij nu zien in de markt en bij onze klanten. Als u bezig bent om uw ondernemingsplan te schrijven voor uw nieuwe horecabedrijf, neem deze trends dan zeker mee.
1. Grotere keuze op de drankenkaart
De tijd waarin een rood wijntje gewoon een rood wijntje was is definitief voorbij. Gasten willen niet zomaar een rode, witte of huiswijn bestellen, maar willen de keuze hebben uit meerdere soorten wijn. Kortom, zij willen meer variatie op de drankenkaart zien, zodat zij zelf hun drankje kunnen afstemmen op hun maaltijd. Uiteraard is wijn hierin slechts een voorbeeld, ook bij bier en frisdrank is de klant steeds veeleisender. Voor alle soorten dranken geldt: hoe meer keuze op de kaart, hoe beter.
2. Brood als aparte gang
We zien steeds vaker dat restaurants kiezen voor het serveren van huisgemaakt brood als aparte gang. Uiteraard wordt het brood aangeboden met een smakelijk smeersel, zoals (huisgemaakte) kruidenboter of roomboter. Hierbij zien we dus ook vaker dat brood niet meer wordt gebruikt als ‘opwarmertje’ voor de eerste gang, maar dat brood met een smeersel apart op de kaart wordt vermeld als voorgerecht. U kunt hierin uw kwalitatieve ingrediënten laten zien.
3. Mix & Match menukaarten
Standaard ingestelde menu’s nemen af en mix & match menu’s nemen toe. We zien steeds vaker zogenaamde ‘hybride menukaarten’ verschijnen in restaurants, waarbij gasten zelf kunnen combineren en samenstellen om een maaltijd te krijgen waar zij blij van worden. Dit is een ideale manier om tegemoet te komen aan de trend van het bieden van een persoonlijkere service. Steeds meer gasten willen kleinere maaltijden en van verschillende borden kunnen proeven.
4. De tosti is in opkomst
Enkele jaren geleden was het een echte no-go om in een kwaliteitsrestaurant tosti’s aan te bieden, maar ook op dit vlak is er een nieuwe trend aan het ontwikkelen. Steeds meer restaurants nemen de tosti op in het menu. Hierbij zien we veel verschillende soorten tosti’s voorbij komen, van heel standaard tot zo uitgebreid dat het als hoofdgerecht gegeten kan worden. Tosti’s behoren echt tot de trend van nu. Van standaard tot 4-dubbel, het is allemaal mogelijk.
5. Eenvoudigere presentatie
We hebben een tijd achter de rug waarin het een trend was om een bord zo mooi mogelijk te versieren. Groenten werden in specifieke vormen gesneden, waardoor zij bloemen of sterren op het bord vormden. Het ziet er mooi uit, maar gasten zijn er tegenwoordig niet meer zo van gecharmeerd. Zij willen vooral gewoon zien wat zij eten, wat betekent dat producten beter worden gepresenteerd zoals zij zijn, op pure en ambachtelijke wijze.
6. Minder à la carte menu’s
Een tijd lang is het à la carte menu de echte trend geweest. Nu zien we dat deze trend wat naar de achtergrond geduwd wordt en in steeds meer restaurants plaatsmaakt voor vaste menu’s. De chef bepaalt in dit geval voor een groot deel wat er op tafel komt te staan bij de gasten. Uiteraard bepalen de gasten hoeveel gangen zij willen nuttigen. Dit is een ideale manier om voedselverspilling tegen te gaan.
7. Meer gebruik van (hyper)lokale producten
In horecakeukens wordt steeds vaker uitsluitend gebruikgemaakt van (hyper)lokale producten. De verse producten worden afgenomen van de zogenaamde aanbieder om de hoek en er zijn zeker ook al restaurants die een eigen (moes)tuin hebben waaruit zij diverse verse ingrediënten voor de maaltijden halen. Hoe dichter bij de locatie, hoe beter. Uiteraard is dit een mooie ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid. Werken met lokale ondernemers is iets wat gasten waarderen.
8. Meer veganistisch en vegetarisch
Steeds meer mensen willen veganistisch en / of vegetarisch gaan leven. Dit is een belangrijke trend die snel groeit en horecabedrijven moeten eigenlijk in deze trend meegaan om elke gast een passende maaltijd te kunnen bieden. Hierdoor zien we steeds meer vegetarische gerechten en plant-based maaltijden op de menukaarten staan. Staan die niet op uw menu? Dan laat u een groep klanten links liggen.
Wilt u een horecabedrijf openen?
Wanneer u plannen heeft om uw eigen horecabedrijf te openen, dan is het zeker goed om bovenstaande trends te overwegen. Uiteraard staat Hormax Horecamakelaars voor u klaar met een deskundig advies wanneer u een horecabedrijf wilt kopen. Wilt u juist uw horecabedrijf verkopen? Dan bent u ook van harte welkom. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.