In de horecasector ontstaan voortdurend nieuwe trends rondom food, concepten, inrichtingen en nieuwe dranken. Zeker tijdens de coronacrisis werden horecaondernemers gedwongen om creatief te zijn en dit heeft tot meerdere trends binnen de branche geleid. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat de horeca altijd in beweging blijft en nauw aansluit op de wensen van de gast.
Er zijn op dit moment een aantal trends gaande waar iedere horecaondernemer iets mee moet gaan doen. Als horeca makelaar spreken wij dagelijks ondernemers en aan de hand van deze gesprekken geven wij u graag inzicht in 8 belangrijke trends in de horecawereld. Deze mag u niet missen!
1. Meer aandacht voor gezondheid en milieu
Het is al langere tijd een trend om binnen de horeca meer aandacht te schenken aan gezondheid en milieu. Het verbod op plastic rietjes en disposables is een mooi voorbeeld hiervan. We zien dat de gerechten gezonder worden, dat er meer gebruik wordt gemaakt van lokale producten en dat de productieketens korter worden. Restaurants zetten zich op meerdere manieren in om milieuvriendelijker te werken én te serveren. Zeker nu duurzaamheid steeds meer aandacht krijgt, is dit een trend die zich alleen maar verder uit zal breiden. Maak duidelijk op uw kaart dan de ingrediënten uit de regio komen en zet er meer vegetarische varianten op!
2. Personeel trainen en waarderen
Waar de ene ondernemer lastig personeel kan vinden, hebben andere zaken voldoende capaciteit. Alles draait om een juiste en gezellige werkcultuur. De generatie werknemers van vandaag de dag werkt niet enkel voor het geld, maar wil zichzelf ook kunnen ontwikkelen. Zorg ervoor dat ze dat ook kunnen in uw organisatie. Kan iemand doorgroeien tot leidinggevende en past daar dan ook een passende beloning bij? Door te investeren in een ‘vibe’ onder het personeel zal het komende jaren veel makkelijker zijn om personeel te behouden en aan te trekken.
3. Meer online zichtbaarheid
Zeker tijdens de lockdowns hebben veel horecabedrijven ontdekt hoe slecht zij eigenlijk vindbaar zijn op internet. Een optimale zichtbaarheid op internet was dan ook niet nodig voor veel horecabedrijven. Toch, toen de horeca van het ene op het andere moment moest overschakelen op online zaken doen werd ontdekt dat een goede online zichtbaarheid niet van het ene op het andere moment gerealiseerd kan worden. Dit heeft de ogen van veel horecabedrijven geopend. Uiteindelijk heeft dit ook geleid tot een nieuwe trend, namelijk maximale inzet op online goed zichtbaar te zijn.
Ga dus aan de slag met uw website, uw social media kanalen en zorg voor een gemakkelijk online bestel en/of reserveersysteem. Dit is vandaag de dag echt een must!
4. Inzet van unieke technologieën
Op het gebied van digitalisering en automatisering bleef de horeca in veel gevallen een beetje achter bij andere branches. Ook hier geldt dat er eerder gewoonweg weinig behoefte aan was. De afgelopen jaren heeft hier verandering in gebracht, evenals de personeelstekorten waar vrijwel elke branche nu mee te maken heeft. De horeca gaat steeds meer focussen op de inzet van unieke technologieën. Zo wordt er onder meer al gedacht aan de inzet van robots voor het bezorgen van maaltijden, waarmee een deel van het personeelstekort kan worden opgelost. Maar ook het inzetten van QR codes op tafels en innovatieve kassa-/keukensystemen zijn een eerste stap.
5. Investeren in bezorgsoftware
Restaurants die afgelopen jaren van het ene op het andere moment moesten gaan bezorgen, ontdekten dat hier een behoorlijke organisatie aan te pas komt. Het alternatief is het uitbesteden van de bezorging aan ervaren partijen, zoals Uber Eats en Thuisbezorgd. Hierdoor loopt een horecabedrijf veel geld mis. Zo brengt Uber Eats tussen de 20 tot 30 procent bij de restauranteigenaar in rekening, inclusief bezorging. Dat zijn behoorlijke bedragen. Dit heeft geleid tot de trend dat steeds meer restaurants gaan investeren in eigen bezorgsoftware en -oplossingen.
6. Geen contante betalingen aan de deur
Horecabedrijven die (ook) bezorgen kiezen er steeds vaker voor om de klanten geen contante betaalmogelijkheden meer te bieden. Betalingen vinden steeds meer plaats via online bankieren, zoals iDeal. Deze trend is eveneens ontstaan tijdens de laatste crisis jaren, waarbij afstand gehouden moest worden. Hierdoor waren betalingen aan de deur niet mogelijk. Deze trend is gebleven, ook met het oog op de veiligheid van bezorgers. Zij hebben immers geen contante bedragen meer op zak wanneer zij onderweg zijn.
7. Het gebruik van elektrische fietsen en auto’s
Duurzaamheid is een prioriteit. Hier wordt ook met het oog op bezorgen steeds beter rekening mee gehouden. Horecabedrijven maken vaker gebruik van elektrische fietsen en elektrische auto’s of brommers voor het bezorgen van de maaltijden bij klanten. De elektrische fietsen bieden vooral uitkomst voor jongeren die willen bezorgen, maar nog niet in het bezit zijn van een (brommer)rijbewijs. Daarnaast stellen steeds meer gemeentes eisen aan geluidsoverlast en milieuzones.
8. Verduurzamen
Met de stijgende energieprijzen is het zaak om de verduurzaming in de horeca kracht bij te zetten. We zien nog steeds als makelaar vaak enkel glas, tochtige ruimtes, veel nieuwe keukens die op gas zijn aangesloten en onnodig draaiende apparatuur tijdens sluitingsuren. Ga met uw leveranciers en verhuurder in gesprek om uw energierekening omlaag te brengen! Isoleren kost geld, maar het effect is direct merkbaar voor u, uw gasten en in uw portemonnee.
Focussen op trends met een nieuw horecabedrijf
Wilt u een horecabedrijf kopen? Dan is het goed om direct vanaf de start rekening te houden met de belangrijkste trends in de horeca. Zo weet u zeker dat u goed voorbereid bent op de toekomst. Uiteraard staat Hormax Horecamakelaars voor u klaar wanneer u plannen heeft om een horecabedrijf te kopen of iets nieuws te starten. Wilt u meer informatie of een deskundig advies? Neemt u dan vrijblijvend contact met ons op.